Zbudowany został w 1938 roku w stoczni RAMBECK WERFT w Niemczech jako NERTHUS (nr na żaglu V 102) dla niemieckiej Marynarki Wojennej (Kriegsmarine). Przed wojną i w czasie jej trwania pływali na nim oficerowie niemieckich okrętów podwodnych. W 1945 roku w ramach reparacji wojennych został przekazany do Akademickiego Związku Morskiego (obecny Akademicki Klub Morski). W pierwszym po zawinięciu polskich jachtów do Sztokholmu, Sandhamn i Visby Jacht SZKWAŁ otrzymał z rąk barona Cahier srebrny puchar za najszybsze przepłynięcie trasy Gdynia-Sandhamn przed ORIONEM i GENERAŁEM ZARUSKIM. Wiosną 1956 roku SZKWAŁ wygrał w swojej grupie Regaty OSTSEEWOCHE. W sierpniu 1956 roku Szkwał zajął drugie miejsce (na 12 startujących jachtów) na 300 milowej trasie Sopot-Oelands Sodra Grund-Ustka-Sopot. W latach późniejszych SZKWAŁ wielokrotnie odnosił sukcesy w regatach takich jak Międzynarodowe Morskie Mistrzostwa Polski, Kieler Woche i Ostsee Woche. Jeszce w 1974 roku Szkwał w barwach AKM wygrał w swojej grupie regaty na zakończenie sezonu. Od tamtej pory nie był remontowany i nie pływał. Były nawet plany jego kasacji. W 1979 roku kupił go jego obecny właściciel Zbigniew Werner i po 16 latach własnoręcznego remontu, a właściwie odbudowy zwodował go w 1995 roku, mimo że lata 80 i 90 nie sprzyjały takim wyzwaniom – nie można było kupić ani materiałów, ani narzędzi. A i o dobrych szkutników nie było łatwo. Od tamtej pory przez 12 lat jacht Szkwał wypływał z Twierdzy Wisłoujście z młodzieżą, która pływała na nim za darmo w nagrodę za pomoc przy wiosennych remontach. W 2008 roku został flagowym jachtem nowopowstałej Fundacji SZKWAŁ Morze dla Młodzieży i przez kilka następnych lat cumował w Basenie Jachtowym w Gdyni. W 2014 roku jacht Szkwał i jego właściciel otrzymali od Prezydenta Miasta Gdańska prestiżową nagrodę LIST MORSKI i zacumowali na stałe w Marinie Gdańsk. Przez cały ten okres jacht SZKWAŁ pływał dla Fundacji o swoim imieniu z dziećmi, młodzieżą i dorosłymi popularyzując żeglarstwo jako jedną z form edukacji morskiej.